Webgame noviny

WG Noviny vám přináší nejčerstvější informace ze světa Webgame.

Odkazy: Starší novinky a informace | WG noviny | Historie WG

WG pojmy

Tento článek byl publikován 17:33, 11.05.2014 hráčem .Hellboy.(#249143) ke 89. věku.
Byl již přečten 822x, 10 komentářů, průměrná známka 2.2
Znovuotevření jedné z mnoha zapomenutých redaktorských rubrik. Dnes na téma WG pojmy - válka.
Vítám vás u jedné z nových rubrik, kterým se v případě zájmu budu věnovat. Tato zapomenutá témata z redaktorské nástěnky, která se chystám znovu přivést k životu, jsem částečně nakousl v posledním díle mé zpovědnice. Dnešní článek bude z rubriky WG pojmy a bude na téma válka.

Typově nečekejte zpovědnici a ani žádný tok informací sloužící k výuce. Pokusím se vám daný pojem představit a propojit s „každodenním WG životem“, vesměs ale z mého hlediska a mými slovy, tudíž se s tímto názorem nemusí každý ztotožňovat – k tomu poté slouží diskuze prostřednictvím komentářů pod článkem, kde můžete vyjádřit názor svůj. Na konci také navážu na novinku v pravidlech týkající se povinných normálních útoků. Přeji příjemné čtení.

Válka obecně


Pojem podle WG helpu: „Válka není žádná smlouva, je to pouze Váš diplomatický vztah s danou aliancí, a proto ji nemusí protistrana potvrzovat, aby vešla v platnost. Ve válce jsou vyšší zisky z dobytého území a zboží a mnohem vyšší zisky zkušeností armády.“

Pojem obecně: „Válka je stav organizovaného násilí mezi dvěma nebo více skupinami lidí. Násilí je ve válce použito válčícími stranami jako mocenský prostředek k prosazení politických, náboženských, ideologických, ekonomických nebo jiných cílů.“

Druhy válek


1) K12 neboli válka klasická
Nejčastější druh války na WG, při kterém se začíná útočit po uplynutí 12hod od vyhlášení

Vyhlášení zpravidla bývá doplněno o výčet pravidel, na kterých se zúčastněné strany buď dohodnou anebo je vyhlašující strana stanoví v popisu war.
Mezi nejčastější výčet pravidel k12 patří například omezení sabotážních operací rozvědky, zakázání vyhlazovacích útoků, bombardování měst a BNE raket.

2) Válka totální a přepad
Válka totální je většinou naprostý opak "k12" a nejčastěji vzniká z války klasické, kde jedna ze zúčastněných stran poruší pravidla, nedodrží stanovené podmínky či se jednotliví členové aliancí nepohodnou. Příděl expů je tedy mnohem štědřejší než u přepadu.

Tato válka nemá absolutně žádná pravidla. Hlavním cílem je maximalizovat poškození protihráče a znemožnit mu další odehru, k čemuž se používají především sabotážní operace rozvědky (virování technologií, saboty mechů), bombardování měst, vyhlazovací útoky a BNE rakety.

Oproti tomu přepad v mnoha případech ani nemusí mít své opodstatnění. S tímto druhem války se hráči setkávají především v konečných fázích věku a útočí se ihned po vyhlášení dané smlouvy, útočník má tedy menší přísun expů, což mu ale zajisté nevadí.

Nejčastějším důvodem přepadů jsou dlouhodobé neshody a konflikty mezi jednotlivci, případně aliancemi a dále také pomsty a odplaty za věky minulé.

3) Fake war a neaktivní válka
O těchto pojmech jen v krátkosti. Fake war v současném WG vzniká nesplněním následujícího vzorce: 7*[aktuální počet členů vyhlašující aliance] úspěšných útoků a z toho minimálně 1*[aktuální počet členů vyhlašující aliance] úspěšných normálních útoků. Nyní nově stačí, aby potřebný počet a druh útoků splnila kterákoliv ze stran. Pokud tak neučiní, po druhé Fake war přijde postih ve formě ztráty zkušeností armády, země i generálů.

Neaktivní válka vzniká za předpokladu, že je splněn předešlý vzorec povinných útoků, ale za posledních 24 hodin nepadlo dohromady alespoň 5 úspěšných útoků z obou stran.

Podrobnější informace o druzích a podmínkách válek viz HELP - 10.4 Smlouvy a diplomacie.

Diplomacie ve válkách


Tato činnost je většinou na předsedovi a zástupcích dané aliance (pokud se nezvolí jinak). Z mého osobního hlediska jedna z mála činností na WG, které se hráči můžou hodit i v reálném životě.

Diplomacie z velké části spočívá ve vyhlašování a rušení válek a domlouvání, za jakých okolností se takto učiní. Při vyhlašování se domlouvají a upřesňují pravidla, v návaznosti na nové pravidlo (o kterém bude řeč později) se nově i omezují útoky, případně z války úplně vynechávají některé země. Při rušení se dotyčný diplomat zase nejrůznějšími způsoby (například hospodářskou pomocí, v krajním případě třeba i vyhrožováním a spojenci) snaží přesvědčit opačnou stranu, že už bylo válčení dost.

Mnoho případů úspěšné diplomacie a obou spokojených stran poté končí třeba i tzv. DON – dohodou o neútočení a získání nových spojenců.

Pomoci paktářů a společné odehrávky


Jedny z mnoha variant, jak dosáhnout úspěšného průběhu válek. Není tak časté, aby pomoc paktářů byla prostřednictvím vyhlášení války stejnému cíli. Mnohem častěji paktáři pomáhají například s infiltracemi zemí, popřípadě pošlou hospodářskou pomoc.

Jednou z mých nejoblíbenějších činností na WG jsou společné odehrávky a jejich koordinace. Tato činnost, založena na spolupráci několika členů, je často základním kamenem úspěchu, popřípadě zefektivněním odehrání kol do války. Toto téma se mi zdá celkem rozsáhlé, tudíž ho nebudu dále rozvádět a v případě zájmu o něm napíši samostatný článek spojený například s rozhovory několika předsedů známějších aliancí.

Novinka v pravidlech – povinné normální útoky


Povinné normální útoky v praxi spočívají v tom, že předešlé pravidlo 7*[aktuální počet členů vyhlašující aliance] úspěšných útoků pro nevzniknutí fake war bylo doplněno o podmínku 1*[aktuální počet členů vyhlašující aliance] normálních útoků, kde se za normální útok považují dobyvačný, loupeživý a vyhlazovací útok.

Příklad: Pokud jsem 10-ti členná aliance a mám vyhlášenou válku s jinou 10-ti člennou aliancí, pak musím splnit 70 úspěšných útoků a zároveň z toho musí být minimálně 10 útoků normálních. Na celkovém počtu splněných útoků se tedy nic nemění.

PRO a PROTI:

Já osobně jsem rozhodně PROTI této novince, která zavinila naprosté vymizení „válek na expy“, kde se tedy mohly bez větších problémů i v začátcích či středech věku střetnout dvě útočné aliance a vzájemně si vyměnit kupu expů, které by při válce proti farmám nevygenerovaly, a přitom se zbytečně neohrozí přehnaným svačením. Částečně tak vymizela i diplomacie spojená s těmito válkami. Zažil jsem také už mnoho případů, kdy byla aliance potrestána Fake war, i když ve válce padlo třeba 200 útoků z jedné strany – dotyční si ale nepohlídali normální útoky. V tom ale nevidím problém, jen chvíli trvá, než si hráči toto pravidlo vsugerují.

Často tedy nastane problém, že jste si krásně poexpili, ale prostě musíte splnit ty normální útoky (i za předpokladu částečného či nevýhodného dobýváku). Další problém, spojený s dobýváním, je hráči zavedená nová úprava k12 pravidel, kde se aliance domluví na omezení normálních útoků na počet 10 případně srovnané km, ale jedna ze stran toto nedodrží, což se pak může zvrhnout v tom nejhorším případě i v totální válku.

Toť můj názor PROTI. O názor PRO jsem prostřednictvím několika otázek požádal dvojici veteránů [ Angelos (#3190), Vibromax (#42994) ], kteří společně se svým týmem pracovali na úpravě a zavedení této novinky.

1) Napiš stručně, jak probíhal vznik novinky v pravidlech s názvem "povinné normální útoky"?

Angelos (veterán): Vznik prebiehal standardne. Ten napad sa objavil uz velmi dlhu dobu dozadu na politike, nie dlho potom ako sa v hre objavila taktika anarch/utop a s nou zacinali postupne vznikat dohody vojen na expy ktore boli vyhodne pre obe strany, co logicky kompletne popiera zmysel a pojem "vojna". AMka sa zacali na tieto vojny pozerat, kontrolovat tieto nestandardne dohody, co samozrejme stalo dalsi cas a sposobilo ze funkcia AM sa stala este viac casovo narocnou, co len malo ludi zvlada. Bolo volane po systemovom rieseni ktore tieto dohody nejako obmedzi a pomoze znizit casovu vytazenost AM. Dohoda sa vsak hladala tazko, nutnost plnenia povinnych normalnych utokov prinasa do hry pre hracov dodatocne komplikacie ktore sa prejavuju specialne v malych alianciach. Vsetky negativa boli samozrejme popisane a diskutovane a sposobovali ze nebolo jednoduche presvedcit vedenie, ze by to mohol byt spravny krok, par rokov to trvalo :)

2) Jaký přínos to bude mít při hraní WG, resp. válčení?

Angelos (veterán): Malo by to zlimitovat "vojny na expy" a dohody s tym spojene, dohody su samozrejme mozne aj nadalej, ale uz je to komplikacia ktora pocet tychto dohod globalne vyrazne zlimitovala.

Vibromax (veterán): Určitě bych rád na začátek vyzdvihnul více vygenerované hlíny normálními útoky. Jinak celé tohle zavedení povinnosti splnění normálních útoků do války nahrává alianční spolupráci a posiluje celkovou podstatu WG, tj. alianční hra. V rámci velké aliance není problém ty povinné útoky splnit, vždy se přece najde jedna DIKT, která to dokáže splnit za jednu odehrávku. Problémem byly malé ali. Teď už si malý FUND proti 3x větší farmě prostě pořádně nezakliká.

3) Napiš tvůj osobní názor na tuto novinku.

Angelos (veterán): Nebyt mojich aktivit tak tuto upravu v kode s najvacsiou pravdepodobnostou dodnes nemame, takze samozrejme silne dufam ze z dlhodobeho pohladu pozitiva globalne prevyssia jej negativa.

Vibromax (veterán): Původně jsem šel do veteránského týmu s cílem podporovat malé ali, tj. hráče, kteří nemají moc času na klikání, nemají čas na zbytečnou diplomacii atd. I já se do této skupiny už řadím. Pochopil jsem ale, že stejně jako minulý, tak i současný majitel WG si přeje WG nasměrovat více k alianční spolupráci, viz i další změny podporující velké aliance. Ono se z některých diskusí může zdát, že tento směr není správný a že spoustě hráčům se nelíbí, ale většina zásadních odpůrců vč. mě pomalu konvertovala k myšlence WG a velkých ali. Teď už můžu s jistotou říct, že je to správný krok!

4) Jak ty osobně aplikuješ povinné normální útoky v praxi? Museli jste například v ali upravit nějaké zvyky či pravidla?

Angelos (veterán): Tak ako predtym, hram tak aby som vojny vyhraval a ku nim patria aj normalne utoky, na tom sa nic nezmenilo, aspon pre mna :-) Urcite ze vznikaju aj herne situacie, kedy sa toto nove pravidlo stava limitujucim, ale tak nic nie je dokonale. Kazde obmedzenia sposobuju aj komplikacie, FW sama o sebe sposobovala kompliacie uz aj bez normalnych utokov, tak to proste je. Nie je mozne to vymysliet dokonale.

Vibromoax (veterán): Vzhledem k nedostatku času neklikám moc pro ali a nedívám se na plnění útoků, vlastně ani nevím, proč mě pořád někdo chce do ali, ale to je fuk:-))) Takže ve velké ali jsem žádnou změnu nepostřehnul. Je ale pravda, že malou ali už si prostě nezaklikám a povinné útoky jsou jedním z bodů proč. Je to ale důkaz, že změna zafungovala.

5) Nemyslíš si, že je škoda, že vymizely války "pouze na expy" a s tím částečně i diplomacie na WG?

Angelos (veterán): "Vojny na expy" mali pre WG dlhodobo velmi negativny dopad, viac negativny ako si urcite bezny hrac dokaze predstavit. Do velkej miery to bola chyba vyvoja (a urcite aj vet tymu), ze sa WG posunulo do tejto roviny. Bolo to samozrejme logicke, vyvoj hry sa roky uberal sposobom obmedzovania a oslabovania nicivych utokov, co sposobilo ze aliancia vo vojne nie je realne schopna v prvej vlne alianciu supera oslabit do takej miery, aby tento uz nedokazal utoky efektivne oplatit. Toto sposobilo ze vojny s pouzitim nicivych utokov sa stali v konecnom dosledku znicujuce pre obe strany a tak sa aliancie rozhodli tento sposob boja kompletne vypustat, lebo je to pre dosiahnutie dobreho vysledku vyhodnejsie. Do velkej miery to potom plati aj pre utoky normalne (nenicive), kde pokial mi ich super vie efektivne oplatit, je menej vyhodne ich pouzivat a lepsie sa dohodnut len na expami vyhodnej taktike. Ale toto je globalne velky problem WG ktory samozrejme nie je len tak jednoduche vyriesit, muselo by sa prehodnotit prilis vela premennych a obavam sa, ze ku tomu sa aktualne v dnesnej dobe uz tazko najde zhoda. Povinnost normalnych utokov vo WAR je uz len kozmeticka uprava ktora v konecnom dosledku az tak vela nezmeni, to je samozrejme fakt. Ale bolo to nieco, na com sa aspon podarilo najst zhodu, ze to skusime. Minimalne je to s nou pre AMka jednoduchsie identifikovat naozaj dohodnute nestandardne vojny, ktore uz naozaj s fair-play maju len malo spolocne. Pre tych co chcu silou mocou maximalizovat svoje zisky aj nestandardnymi a nefair-play dohodami su povinne normalne utoky urcite vacsia komplikacia, ako pre aliancie ktore automaticky hraju na to naozaj bojovat a naozaj vojny vyhravat, ti tu zmenu skoro ani nepocitia, alebo len zriedka.

Vibromax (veterán): Války pouze na expy byly vázané většinou k malým ali. Velké ali se také občas domluví, ale je to škoda. Proč vlastně? Expením přece dostaneš na prdel mnohem víc, než když ti někdo lupne jeden dobejvák. A diplomacie? Ztráta času, stejně to v 99% případů někdo poruší a je to pak pro obě strany kvadratická ztráta času :-))) Nejdřív ztratíš čas při vyjednávání a potom ztrácíš ještě víc času hádkou a hledáním jádra problému. Pokud je někomu do 15 let, tak oukej, starší hráči by se nad tímhle měli zamyslet, jestli to není už příliš trapné, ponižující, trávit čas tímhle způsobem.

Závěr


Chlapcům děkuji za jejich názory a odpovědi. Doufám, že se vám tento článek líbil a pokud k tomuto tématu máte svůj názor, sdělte ho, prosím, do komentářů pod článek.

Dále bych byl velice rád, kdybyste v komentářích zmínili, jak jste s tímto článkem spokojeni, co se vám líbilo/nelíbilo, čeho byste chtěli více a čeho méně případně přišli se svým vlastním tématem, které by bylo zajímavé na zpracování.

Opravdu bych ocenil, kdybyste se vyvarovali komentářů typu „nuda“ nebo „blbost“ a podobně. Pokud vás to nudilo nebo si myslíte, že to byla blbost, dejte si s tím minutku práci, zapojte mozek a napište proč. Já se svou prací na článku taky nejsem hotový za pár okamžiků.

S pozdravem
Hell

 Kovenant (#194414)19.02.2015, 22:48 
mě se to libi, nove pravidlo super, clanek taky :-) za 1

 dudi. (#374078)14.06.2014, 23:09 
mne osobne se v clanku nelibilo ze nikde sem nenasel tvoji fotku :

 Horobi (#416434)16.05.2014, 21:25 
K čemu je dobrá podpora velkých aliancí? prostě proč?
a nutnost normálních útoků ve válce? prostě proč?
Hlavně že josu povolený 4 země na hráče :rolleyes:

 HolyShot (#72327)13.05.2014, 06:39 
Jak typické...Za funda full rozvědka, další věk switch na repku - bez sabotů - tohle je naopak hraní lamek. Fund je support vláda, nemá sólo v alianci co dělat a styl, kterej právě hraje většina lidí za funda, že má všecko (laby, továrny) je na ránu pěstí - dobrej fund je v alianci potřeba, ale ne žvejkal, co má 0+0 - takovej mamlas je naprosto k ničemu, protože právě fund si poradí sám a může lehce pomáhat alianci, která zase pomůže jemu v případě nedostatku jeho hlíny. Myslím, že časem se ukáže, že povinný dobejváky byl dobrej krok, ale to už hodně lidí neuvidí, protože už mezitím hrát nebude. Přeju WG hodně štěstí.

 Siringa (#6299)12.05.2014, 10:45 
FARR FARR AWAYY (#81948) 11.05.2014, 20:36
Vůbec jsem to nečetl, dle mého jsou tyto články absolutně na nic :)
- nejen články, ale i ty novinky :)

Mno, napsala jsem dlouhý monolog, který se neuložil. Takže zkráceně, WG už nikdy nebude takové, jako před 10 lety, kdy války opravdu byly války, hráči si hru užívali i s půlnočními přepady na vytáčeném netu.

To, co se tu teď předvádí je pokus o záchranu utonulého. Složitost hry bez grafiky nové hráče nenaláká. Hra by se musela změnit od základu, přiblížit se rpg.

Tím, co se děje odrazujete max. zbytek starých hráčů, kteři tu ještě vyčkávají na zázrak. Ten se však už takových 8 let nekoná.

Kdo chce hrát v malé ali, bude tak hrát dál. Malou aliancí samozřejmě nemám na mysli jednočlenou ali, protože sama jsem za, že aliance má mít aspoň 3 členy, jinak to není aliance.

Kdo není schopen válčit, tak mu jsou ukradené nové podmínky pro FW.

MAFline (#171918) 11.05.2014, 20:01
Mi se třeba nelibi pravidlo na norm utoky, protoze i bezalici jsou součástí wg a jsou omezeni tak, ze nic neuhraji a tohle pravidlo dost neprijemne omezuje jednoclenne ali.
- srry, ale pokud někdo chce hrát sám, ať jde hrát třeba puzzle. Bezalíkovi FW nehrozí, jelikož war mu nevyhlásíš :)A když je v ali sám tak se ptám, proč to hraje...
Jak můžeš napsat, že funda si nesundá farmu?? Pár konveček, party, pak ho sundáš krásně rozvědkou na spoko a mechy a dobyváček bude jak víno. Pokud má farma hodně bunkrů, tak pár vniknutí dá ještě skvělé expy :-) A že rozvědka je proti pravidlům? Blbost, tak možná proti pravidlům lamek, které nevědí jak tahat :)

 Robbie (#109936)11.05.2014, 22:53 
Pro koho ze to pisete? Novych hracu tu je ze by to jeden spocital na jedne ruce...

 Velkej Bobr (#141756)11.05.2014, 22:11 
pěkný článek o povinnosti normálních útoků ve válce, angelos to krásně shrnul

a poděkování "chlapcům" je legrační :-D

 FARR FARR AWAYY (#81948)11.05.2014, 20:36 
Vůbec jsem to nečetl, dle mého jsou tyto články absolutně na nic :)

 MAFline (#171918)11.05.2014, 20:01 
Mi se třeba nelibi pravidlo na norm utoky, protoze i bezalici jsou součástí wg a jsou omezeni tak, ze nic neuhraji a tohle pravidlo dost neprijemne omezuje jednoclenne ali. Vyjimecne se stane, ze jjednotlivec dokaze dat v takove ali H14 nebo třeba si jen tak valcit jak mu vyhovuje a expit se a to uz bohuzel nejde s takovym efektem protoze sundat si farmu na dobyti takova funda pres party moc nedokáže aby predtim z tech partu byly expy.

 Armyx (#394364)11.05.2014, 19:11 
Nařizovat jak kdo má klikat je hnus. A že se někdo dříve dohodnul jen na expy? No a co.. Součást diplomacie. Každý klikal jak chtěl.

Jaké má kdo dávat útoky byla podle mě hranice která se neměla překročit.

Všichni zalezte do velkejch ali! Všichni musíte dávat normální útoky! Co nejvíc omezíme ničení!.. apod.. apod.. apod..

Zachvilu všichni budem klikat jednotvárně jak retardi.

Přijde mi to diktatura ze strany vedení wg...